طراح سایت چیست؟
طراح سایت لوکس وب این مقاله را برای کمک به شما دربرداشتن اولین گام به سمت یک حرفه پرسود به عنوان طراحی سایت آماده کرده است.
طراحان وبسایتها و صفحات وب را با ترکیب هر تعداد از عناصر طراحی بصری ازجمله متن، عکس، گرافیک، انیمیشن و ویدیو ایجاد میکنند و میسازند.
یک طراح سایت میتواند یک وبسایت کاملاً جدید ایجاد کند یا بهسادگی طراحی و طرحبندی صفحات موجود را بهروز کند.
طراحان وب اساساً مسئول دانستن نحوه عملکرد کدی که زیربنای طراحیهای آنها را تشکیل میدهد نیستند.
اما در عوض تمرکز آنها بر ایجاد موارد زیباییشناختی است و اینکه کاربران هنگام بازدید از وبسایت تجربه کاربری مثبتی داشته باشند.
طراحان وب ممکن است از زبانهای برنامهنویسی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت استفاده کنند، همچنین از نرمافزارهای طراحی گرافیکی – ازجمله Adobe Photoshop، Illustrator و غیره برای کمک به ایجاد طراحی چشمنواز استفاده کنند و درنهایت طرحهای خود را در قالب نمونههای اولیه آزمایش و تست کنند.
طراح سایت چهکاری انجام میدهد؟
یک طراح سایت تمام جنبههای بصری وبسایتها را ایجاد میکند و بر آنها نظارت دارد.
طراحان وبسایتها با برنامهریزی و ایده پردازی تعدادی از عناصر بصری ازجمله متن، عکس، گرافیک و کلیپهای ویدئویی را باهم ترکیب میکنند تا صفحات سایت را ایجاد کنند. یک طراح سایت همچنین بر نحوه طراحی و چیدمان صفحات نظارت میکند که میتواند به معنای کار بر روی یک وبسایت کاملاً جدید یا بهروزرسانی صفحات موجود باشد.
قبل از ایجاد طرحها، طراح سایت روی ارتباط با مشتریان و ذینفعان تمرکز میکند تا ایده روشنی از اهداف و نیازهای یک وبسایت خلق کند. سپس شروع به ایجاد طرحی میکند که کسبوکار موردنظر را به شیوهای مثبت به مخاطبان هدف معرفی میکند.
یک طراح سایت توانایی نظارت بر جنبههای بصری ازجمله رنگ، طرح و فونت را دارد و درعینحال، استفاده آسان کاربر را در اولویت قرار میدهد.
یک طراح سایت احتمالاً برای یک آژانس طراحی دیجیتال که به مشتریان خدمات ارائه میدهد یا در تیم توسعه داخلی، بازاریابی یا طراحی یک شرکت بزرگتر کار میکند.
او وقت خود را صرف طراحی وبسایت، بهینهسازی وبسایتها برای سرعت و سهولت استفاده، میکند.
با توسعهدهندگان و تیمهای بازاریابی و تحقیقاتی برای اطمینان از یکپارچگی مناسب، نیز همکاری میکند.
شرح شغل طراح سایت
بهطورکلی بیشتر شرح شغل طراح سایت دارای تمام مسئولیتهای زیر است:
- ایجاد ایدههای خلاقانه وبسایت برای مشتریان
- طراحی صفحات فرود جذاب و ریسپانسیو
- انجام تست و بهبود طراحی سایت برای ایجاد بهترین تجربه کاربری ممکن
- ادغام برنامههای CMS مشتری و فیدهای داده در وبسایتها
- بهینهسازی سایتها برای حداکثر سرعت و مقیاسپذیری
- ایجاد دستورالعملهای طراحی، استانداردها، بهطور بالقوه در یک داکیومنت راهنما
- طراحی تصاویر بصری برای وبسایتها و اطمینان از مطابقت آنها با برند سازی برای مشتریان
- برقراری ارتباط با توسعهدهندگان Back-End یا یک تیم توسعه وب برای اطمینان از اینکه منطق وب و برنامه بهدرستی یکپارچهشده است.
- اطمینان از عملکرد و ثبات وبسایت در همه دستگاهها مانند دسکتاپ، موبایل، تبلت
- کار با تیمهای بازاریابی و تحقیقاتی برای تحقیقات بازار مرتبط در وبسایت
- گنجاندن قابلیتها و ویژگیها در وبسایتها
- طراحی صفحات نمونه شامل رنگ و فونت
- تهیه طرحهای طراحی و ارائه ساختار وبسایت
- ارائه پشتیبانی داخلی و خدمات مشتریان خارجی در طول فرآیند ساخت و راهاندازی وبسایت
طراحان سایت از کجا میآیند؟
طراحان وب از طیف گستردهای از سوابق تحصیلی و حرفهای هستند و بسیاری از افراد پس از شروع حرفه خود در توسعه وب، طراحی گرافیک یا سایر زمینههای مرتبط با طراحی بصری، به طراحی وب روی میآورند.
برای ورود به طراحی وب، لزوماً نیازی به مدرک لیسانس ندارید.
اگرچه داشتن مدرک لیسانس در زمینههایی مانند طراحی، ارتباطات یا بازاریابی نمیتواند آسیبی به همراه داشته باشد، اما بعید است که یک مدرک دانشگاهی چهارساله به شما مهارتهایی را بدهد که برای استفاده در طراحی وب به آن نیاز دارید.
در عوض، اکثر طراحان وب که در این زمینه کار میکنند، اکنون راههای دیگری برای ایجاد مهارتهای خود پیداکردهاند.
بسیاری تصمیم گرفتند در بوت کمپهای برنامهنویسی، دورههای صدور گواهینامه یا سایر دورههای آنلاین طراحی وب شرکت کنند تا مهارتهای عملی و فنی لازم برای به دست آوردن شغل بهعنوان طراح سایت را کسب کنند.
همچنین بوت کمپها و دورههای زیادی به نقشهای مشابه اختصاص دادهشده است.
بوت کمپها یا دورههای توسعه وب به دانش آموزان مهارتهای لازم برای کد نویسی در زبانهای برنامهنویسی مختلف را آموزش میدهند، درحالیکه دورههای طراحی تجربه کاربری (UX) قطعاً برای ایجاد مجموعه مهارتهای طراحان یا توسعهدهندگان وب مرتبط است، زیرا اصول طراحی UX طراحی را دیکته میکند. این مورد همچنین به کارفرمایان نشان میدهد که شما به یادگیری ادامه میدهید.
۸ ویژگی یک طراح سایت موفق
طراحی وب بسیار گسترده است، بهترین طراحان وب تمایل دارند تا چیزهای مشترکی را فراتر از مجموعه مهارتهای خود به اشتراک بگذارند.
در اینجا به مهمترین ویژگیهای یک طراح سایت اشارهشده است:
- عاشق نمونه کارهای خود
هر طراح سایت خوب، زمان، انرژی و تلاش زیادی را برای ایجاد یک وبسایت نمونه کار عالی صرف میکند.
بهعنوان یک طراح سایت، باید یک نمونه کار حرفهای و چشمنواز داشته باشید تا پروژههای انجامشده خود را که به آنها افتخار میکنید نشان دهید و به هر مشتری یا کارفرمای احتمالی نشان دهید که میتوانید همان جادو را برای آنها بچرخانید.
این نمونه کار باید متنوع باشد و تطبیقپذیری شمارا بهعنوان یک طراح سایت نشان دهد. - حس تجاری خوب
هنگام مذاکره با یک شرکت بر سر قیمتگذاری، طراحان وب باید بدانند که قیمت رقابتی چیست و خدمات خود را به روشی رقابتی نسبت به سطح تجربه و موقعیت خود به بازار عرضه کنند. یک طراح سایت خوب همچنین میداند که چگونه برای خدماتی که پیشنهاد میکند، بودجه، قیمتگذاری و زمانبندی واقعبینانه ارائه دهد.
طراحان وب فریلنسر نیز باید با قراردادها سروکار داشته باشند، چیزی که بهترین طراحان آن را بیاهمیت نمیدانند. فقط به قیمت نگاه نکنید و هر چیزی را با روشن بودن شرایط امضا کنید. - منظم و پایبند به برنامه
زمان یک جنبه حیاتی از هر پروژه وبسایت است. یک طراح سایت خوب باید سندی از روند توسعه وبسایت خود را به مشتریان ارائه دهد تا نشان دهد که آنها چگونه قصد ساختن یک وبسایت رادارند.
طراحان وب هر زمان که با مشکلی مواجه شوند که میتواند ضربالاجلها را به خطر بیندازد، از قبل به ذینفعان اطلاع میدهند. اگرچه هرگز نباید اینچنین شود، اما اگر این اتفاق افتاد، طراحان وب خوب باید توضیح دهند که چرا نتوانستند به برنامه خود عمل کنند. - انعطافپذیری
طراحان وب باید آماده و مشتاق سازگاری و مقابله با مشکلات باشند.
همچنین برای طراحان وب بهتر است که در انواع وظایفی که انجام میدهند انعطافپذیر باشند. کار طراحی وب روی یک وبسایت درنهایت میتواند وظایفی را که طراحان وب معمولاً انجام نمیدهند را در برگیرد مثلاً ایجاد محتوا یا SEO اما اگر کسی با این چالشها با اشتیاق روبرو شود به نفع همه است. - مهارتهای ارتباطی قوی
طراحان وب خبره با مشتریان به روشی ساده و بدون اصطلاحات تخصصی صحبت میکنند تا فناوریهای وب و ایدههای طراحی موردنظرشان را توضیح دهند.
اگر طراحان وب نتوانند مفاهیم و اصطلاحات پیچیده را به مشتریان منتقل کنند، برای معرفی خدمات شرکت از طریق طراحی خود نمیتوانند اعتمادی جلب کنند.
کار در طراحی وب به معنای تعامل با بسیاری از مشاغل مختلف است که اکثر آنها نقشهای کاملاً متفاوتی دارند. مدیریت همه این روابط است که همه طراحان وب بزرگ باید انجام دهند. - پذیرای ایده
بهناچار، مشتریان یا ذینفعان ایدههایی در مورد اینکه وبسایت شرکتشان چگونه باید به نظر برسد، خواهند داشت. گاهی اوقات این ایدهها عالی خواهند بود و گاهی اوقات نشدنی!
اما وظیفه طراحان وب این است که به آن ایدهها گوش دهند و در ادامه کار آنها را در نظر داشته باشند.
شما هرگز نمیدانید که ایده طراحی عالی بعدی از کجا میتواند بیاید. طراحان وب خوب همچنین اینترنت را برای الهام گرفتن و کشف آخرین روندهای طراحی جستجو میکنند. - آشنا با جدیدترین ابزار طراحی
ابزارهای جدید بهطور مداوم در حال ایجاد و پیشرفت هستند تا به سهولت طراحی وب کمک کنند.
طراحان وب خوب متعهد هستند که دائماً استفاده از این ابزارها را بررسی کنند تا کارآمدتر و مؤثرتر باشند.
این میتواند به معنای افزایش مهارت در دورههای آنلاین، کارگاههای آموزشی یا دورههای بوتکمپ باشد که میتوانند آخرین نوآوریها را پوشش دهند.
این ابزارها اغلب به طراحان وب این امکان را میدهند که بهجای گیرکردن در علفهای هرز و نگرانی در مورد وظایف کوچکتر، روی عناصر تصویر بزرگ وبسایتشان تمرکز کنند. - داشتن حس طراحی و درک کاربران
ناگفته نماند که نمیتوانید یک طراح سایت خوب باشید مگر اینکه طراحی و نحوه جذاب کردن چیزها را ازنظر بصری درک کنید و به اصول مهم تئوری طراحی وب مانند تئوری رنگ، ساختار و تجربه کاربری اشارهکنید.
طراحی UX، چه در عناوین رسمی طراحان وب باشد و چه نباشد، بخش مهمی از هر شغل طراحی است.
طراحان وب میتوانند کفشهای کاربران خود را بپوشند و بفهمند که آنها چه میخواهند؟
این بدان معناست که طراحان وب باید از تحقیقات و تجزیهوتحلیل دادههای کاربر که به آن دسترسی دارید استفاده کنند تا بتوانید تصمیمات آگاهانهای در مورد طراحی و ساختار سایت بگیرید.
برخی از نقشهای مشابه طراح سایت
برخی از موقعیتها در فناوری وجود دارند که برخی از مسئولیتهای طراحان وب را به اشتراک میگذارند، ازجمله:
- طراح تجربه کاربری (UX)
این وظیفه یک طراح UX است که با انجام تحقیقات و آزمایش کاربر گسترده در مورد هر جنبه از بازدید کاربر در یک وبسایت، محصولاتی قابلاستفاده، شهودی و قابلدسترسی ایجاد کند. معمولاً، تیم طراحی UX بهعنوان بخشی از یک تیم محصول گستردهتر کار میکند که شامل توسعهدهندگان وب، مدیران محصول و متخصصان داده نیز میشود. طراحی UX در موردحمایت از کاربران و بهبود قابلیت استفاده است و درعینحال سعی در استفاده از تحقیقات گسترده کاربر برای شناسایی فرصتها و پشتیبانی از اهداف کلی کسبوکار دارد. نقش طراحی تجربه کاربری و طراحی وب در کنار هم هستند. - طراح رابط کاربری (UI)
طراحی UI و UX معمولاً باهم اشتباه گرفته میشوند. طراحی رابط کاربری اصول طراحی UX را در رابط یک محصول اعمال میکند (بهعنوانمثال نقشه سایت، طرحبندی یا منو). طراحان رابط کاربری معمولاً مسئول اطمینان از پاسخگو بودن، در دسترس بودن و فراگیر بودن محصولات هستند، صرفنظر از اینکه از چه مرورگری استفاده میکنید (حتی اینترنت اکسپلورر!). - توسعهدهنده وب فرانتاند
مانند طراحان وب، یک توسعهدهنده وب Front-End در سمت مشتری وبسایتها کار میکند، اما با تمرکز بیشتر بر روی کد، از زبانهای برنامهنویسی مختلف ازجمله جاوا اسکریپت، HTML و CSS برای ساخت وبسایتها استفاده میکند. در برخی شرایط، ممکن است این وظیفه یک توسعهدهنده وب فرانتاند باشد که واقعاً آنچه را طراحان وب ایجاد کردهاند، پیادهسازی کند. مجدداً، خطوط بین موقعیتها محو میشوند، زیرا بسیاری از طراحان وب بهطور منظم با HTML، CSS و جاوا اسکریپت نیز کار میکنند و یک توسعهدهنده وب Front-End معمولاً مقداری ورودی در طراحی دارد. - طراح بصری
Visual Designers مسئول زیبایی دکمهها، نمادها و پسزمینههایی هستند که کاربران هنگام بازدید از یک سایت میبینند. آنها همچنین بر تغییر اندازه المانها برای دستگاههای مختلف، ایجاد آیتمهای بازاریابی ایمیلی، مطالب ارائه و مواد رویداد تعاملی نظارت میکنند و معمولاً یک راهنما تهیه میکنند تا دیگران در سازمان از استانداردهای عناصر بصری در سایت مطلع شوند. - معمار اطلاعات
معماران اطلاعات تصمیم میگیرند که چگونه قسمتهای چیزی را مرتب کنند تا قابلدرک باشد. معماری اطلاعات علم سازماندهی، تنظیم و ساختاردهی محتوای یک وبسایت یا اپلیکیشن و ازجمله موارد دیگر است. هدف معماران اطلاعات در کنار هم قرار دادن محتوا بهگونهای است که کاربران بهراحتی و بهسرعت آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند.
طراحان وب با چه کسانی کار میکنند؟
طراحان وب معمولاً بهعنوان بخشی از یک تیم بزرگتر کار میکنند، بنابراین با توسعهدهندگان وب، مهندسان نرمافزار، مدیران محصول و سازندگان محتوا در طراحی محصولات چشمنواز از نزدیک همکاری میکنند.
بااینحال، کار به همینجا ختم نمیشود، زیرا کار طراحان وب نیاز به همکاری با بسیاری از بخشهای دیگر از طریق یک شرکت دارد. طراحان وب میتوانند با تیمهای فروش و بازاریابی، تیمهای تضمین کیفیت و همچنین مدیریت در سطح اجرایی کار کنند.
دلایل تبدیلشدن به یک طراح سایت
اگر هنوز در مورد اینکه آیا مشاغل طراحی وب برای شما مناسب است یا تازه شروع به جستجوی شغل خودکردهاید، نمیدانید، در اینجا چند مورد از بهترین دلایل برای ورود به طراحی وب آورده شده است.
- اینیک موقعیت خلاقانه است.
چه به طراحی گرافیک، چه طراحی وب یا طراحی بصری علاقه زیادی داشته باشید، طراحان وب نقش نادری رادارند که به شما امکان میدهد هر سه را باهم ترکیب کنید و مهارتهای هنری و خلاقانه خود را بهصورت روزانه انجام دهید. اگر جزئیات گرا هستید و با دیدن یک طراحی جدید خیرهکننده هیجانزده میشوید، نقش طراحی وب به شما این امکان را میدهد که از آن انگیزههای هنری لذت ببرید و از آنها برای طراحی محصولات وب زیبا استفاده کنید. - فرصتهای نامحدود برای یادگیری
ابزارهای طراحی جدید یا بهروزرسانی ابزارهای طراحی موجود دائماً در اینترنت وجود دارد. گاهی اوقات داشتن ابزار مناسب تفاوت را ایجاد میکند، بنابراین اگر از آزمایش کردن برخی برنامهها یا ویژگیهای جدید لذت میبرید، مشاغل طراحی وب به شما فرصتهای بیپایانی برای انجام آن میدهند؛ و حتی اگر طراحان وب لزوماً نیازی به مهارت در جاوا اسکریپت، HTML و CSS ندارند، یادگیری زبانهای برنامهنویسی جدید و نحوه کد نویسی چیزی است که فقط میتواند شمارا بهعنوان یک متخصص طراحی وب ارزشمندتر کند و این کاری است که میتوانید در خود انجام دهید. اوقات فراغت یا از طریق آموزشهای آنلاین یا از طریق دورهها و برنامههای بوت کمپ کد. - حرفه خود را شکل دهید.
طراحان وب یک انتخاب بین کار در داخل برای یک سازمان بزرگ، کار بهعنوان بخشی از یک تیم در یک آژانس طراحی که به فهرستی از مشتریان پاسخ میدهد، یا اینکه رئیس خودتان باشند و بهصورت آزاد کار کنند (بسیاری از افراد یکی از آنها را انتخاب میکنند، دارند. دو موقعیت شغلی اول درحالیکه هنوز شغل آزاد را دنبال میکنید). اگر مسیر خوداشتغالی را دنبال میکنید، میتوانید انتخاب کنید که با چه مشتریانی میخواهید کارکنید، نرخها و ساعات کاری خود را تعیین کنید و مهارتهای تجاری و بازاریابی خود را تقویت کنید. شما همچنین احتمالاً گزینه کار از خانه را خواهید داشت. داشتن چنین کنترلی بر حرفه شما برای برخی افراد تفاوت ایجاد میکند. - در صنعتی پر از فرصت کارکنید.
کدام کسبوکار به یک وبسایت جذاب نیاز ندارد؟ طراحان و توسعهدهندگان وب همچنان در تقاضای بالا هستند و چشمانداز آینده خوب به نظر میرسد. اداره آمار کار ایالاتمتحده بیان میکند که پیشبینی میشود استخدام طراحان وب که در دسته بزرگتر توسعهدهندگان وب قرار میگیرد تا سال ۲۰۲۶ به میزان ۱۳ درصد رشد کند که بسیار سریعتر از میانگین برای همه مشاغل است.
چه کسی طراح سایت را استخدام میکند؟
طراحان وب توسط انواع مختلفی از کارفرمایان استخدام میشوند، اما آنها معمولاً در سمت خلاقانه صنعت فناوری کار میکنند.
اداره آمار کار ۱۶۰۵۰۰ شغل طراحی وب در ایالاتمتحده را در می ۲۰۱۸ شمارش کرد.
هفده درصد در شرکتهای طراحی سیستمهای کامپیوتری بودند، درحالیکه شانزده درصد از طراحان وب خود اشتغال بودند و کارهای آزاد را از خانه انجام میدادند.
پنج درصد از طراحان وب برای ناشران نرمافزار کار میکردند.
پنج درصد در خدمات مشاوره فنی سرآمد بودند.
چهار درصد توسط شرکتهای تبلیغاتی و بازاریابی استخدامشدهاند.
طراحان وب همچنین اغلب توسط هتلها، بانکها، مدارس، سازمانهای خردهفروشی، سازمانهای غیرانتفاعی و مدارس استخدام میشوند.
اکثر طراحان وب بهصورت تماموقت ۴۰ تا ۵۰ ساعت در هفته کار میکنند.
شرکتهای فناوری محبوب برای مشاغل طراح سایت عبارتاند از: گوگل، اسپاتیفای، فیس بوک، زوم، لینکدین، ادوبی و مایکروسافت.